onsdag 17 april 2013

Fortsatt Korrespondens med SVT om Gomorron Sverige 15/4


Svar från Ewa Lundin, chef för Gomorron Sverige, kl 20.03:

Hej Claes
Tack för ditt mail och förlåt att jag varit svår att nå.
Av privata skäl, jag har en gammal mamma som behövt min hjälp
till och från sjukhus samt en heldags kurs utan internet, har det varit
svårt för mig att svara.
Jag förstår att det har varit irriterande men jag måste ibland prioritera
annat än att svara på mail.
Vad exakt är det du vill?
Hälsningar Ewa Lundin

Brev från mig till Ewa 21.20:

Tack för svar. Jag upprepar min fråga ännu en gång:

Har Du som ansvarig för Gomorron Sverige haft kontakt med KTH med anledning av min planerade medverkan den 15/4, som jag annonserat på min blogg?

Det är min raka enkla fråga som jag förväntar mig ett klart svar på.

När jag kontaktades av SVT för medverkan av Anna Hansson gjorde jag mycket klart att frågan om den reform av matematikundervisningen i IT-samhället som jag länge arbetat och argumenterat för, är en mycket het potatis. Med denna information från mig, redovisad på min blogg, så måste Anna ha diskuterat frågan med Dig och Du givit klartecken att ta upp detta heta ämne och bjuda in en kontroversiell person. Sedan kommer en plötslig reträtt och mycket sen avbokning, som bara kan förklaras av att något anmärkningsvärt inträffat, och jag talar då inte om att SVT plötsligt upptäckt att 15/4 är sista dag för antagning till högskolan vilket uppmärksammades med ett lamt inslag på 3 min och vilket angivits som skäl till den plötsliga avbokningen. Förstår Du hur det hela ser ut från min sida? Har jag fel?

Jag propsar inte på att sitta i tv-soffan. Jag vet att det kostar att säga sanningar som är obekväma. SVT viktigaste funktion är att ge röst åt de som är etablissemangets kritiker, men så har inte skett i detta fall. Förstår Du mitt perspektiv?

Frågan om skolmatematiken är mycket angelägen och aktuell i samband med att det kostsamma men meningslösa Matematiklyftet har inletts, och Gomorron Sverige har här ett givet ämne för en bred diskussion med olika inblandade. Hoppas Du ser det, och vill ta upp ämnet. Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter om SVT så skulle önska, i eller bakom soffan.

Men just nu är frågan om KTH har kontaktat SVT med anledning av min planerade medverkan den 15/4? Är det så eller inte?

Vänligen, Claes


Svar från Ewa kl 9.50:

Jag har som ansvarig utgivare fått information om att vi bokade av dig som gäst i måndags.
Såvitt jag vet har du varit i kontakt med två av mina medarbetare flera gånger och fått besked om
bakgrunden till vårt beslut.
I vår verksamhet måste vi ständigt ompröva det vi gör, särskilt då nyhetsläget förändras.
Det innebär att gäster kan bokas av med kort varsel.
Självklart kan det finnas olika uppfattningar både inom och utanför redaktionen om vi fattar rätt beslut.
Men det är vår uppgift att fatta beslut om programinnehållet.
Jag beklagar om det medförde olägenhet för dig.

vänligen Ewa Lundin

Brev från mig till Ewa 9.58:

Hej Ewa:
Jag konstaterar att Du inte svarar på min raka enkla fråga.
Det finns bara en slutsats att dra av detta faktum, eller hur?
Greetings, Claes


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar