torsdag 11 april 2013

Min Medverkan i Morgonsoffan Stoppad! Eller Uppskjuten?

Idag kl 11.47 får jag följande brev från Lotta Skoglund, planeringsredaktör på SVT:

Tyvärr måste vi ställa in din medverkan i Gomorron Sverige den 15 april. Men vi försöker hitta en annan dag och återkommer till dig om det.

Bästa hälsningar

Lotta
Planeringsredaktör


Jag tar del av detta besked, som jag redan predikterat med den erfarenhet av censur jag har från min tid inom akademien, men ber att dock Lotta att ange skälet till denna plötsliga ändring, som inte meddelas av den person vid namn Anna Hansson med vilken jag kommit överens om medverkan SVTs morgonsoffa, utan av en som jag förstår överordnad redaktör. Lotta säger till mig att skälet till att SVT "måste ställa in min medverkan i Gomorron Sverige den 15 april", är att Lotta i egenskap av planeringsredaktör plötsligt upptäckt att just denna dag, den 15 april, är sista dagen för ansökan till högskolan och att på denna dag finns det inte plats för minsta inslag om skolans och högskolans matematik.

På min följdfråga om när en "annan dag" skulle kunna tänkas inträffa, får jag svaret att SVT får återkomma om detta, om en eller ett par veckor kanske. Inte imorgon i alla fall.

Hur skall nu det inträffade tolkas? Är det, som jag befarar, så att KTH kontaktat SVT med begäran att "ställa in min medverkan"? Eller är det bara en planeringsmiss av SVTs planeringsredaktör? Tids nog får vi veta detta. 

I avvaktan på svaret, kan man, om man vill lägga pussel, ta del av följande korrespondens mellan mig och Anna Hansson i samband med SVTs förfrågan om jag var villig att sätta mig i morgonsoffan den 15/4. (Se också PS1 nedan med skrämmande info).

Brev från mig till Anna Hansson 5 april efter inbjudan till GomorronSverige 15/4:

Hej igen Anna:

Med tanke på den censur jag blivit utsatt för på KTH, som beskrivs under KTH-gate på min blogg


kan det vara så att SVT blir kontaktat av KTH med önskemål om att stoppa mitt framträdande, vilket jag gjort klart på min blog:


Om detta (otroliga) skulle inträffa (därför att det med tanke på vad som de facto inträffat, inte är så otroligt) så hoppas jag att SVT inte viker undan.

Frågan om morgondagens matteutbildning är viktig för många och SVT har här en viktig roll att fylla. Jag har arbetat med denna fråga under lång tid, och skrivit många debattartiklar, och har mycket att tillföra.

Vänligen
Claes


Svar från Anna Hansson 5 april.

Hej Claes!

Vi vill absolut att du ska vara med, tyckte det var mkt intressant att höra dina tankar och kunskaper om detta. Vi behöver inte alltid presentera majoritetens åsikter i vårt program, utan kan möjligen nämna att du inte representerar hela mattekollektivet i så fall. Snarare är det uppfriskande att fördjupa debatten med att uppmärksamma de som har en ny syn på saker och ting.

Vi har inga planer på att boka av dig! Och tänker inte höra av oss till KTH för att fråga om lov :)

Ha en trevlig helg!

Vänliga hälsningar
Anna

Anna Hansson
Gomorron Sverige
Sveriges television


PS1 Läs kommentaren nedan av Sverker som ger konkret evidens på den repression som "KTH professor i matematik" ägnar sin tid åt, istället för sin huvuduppgift att se till matematikutbildningen är up to date.

PS2 Jag har kontaktat Mats Lewan på Ny Teknik som skrev om KTH-gate 2010. Att KTH söker stoppa specific svensk medverkan i en internationell konferens om reform av matematikutbildning med svenskt näringsliv som värd, borde vara ett scope för Ny Teknik.

PS3 Jag har gjort Academic Rights Watch uppmärksam på KTHs agerande.

PS4 Jag har skickat en förfrågan till Sandra Di Rocco, professor och prefekt matematik KTH,  huruvida KTH kontaktat SVT med anledning av min planerade medverkan i Gomorron Sverige. Svar kommer att meddelas när det inkommer.

PS5 Konferensen som Sverker talar om är 21st Century Mathematics. "What Should Students Learn in the 21st Century", 22-24 april, Norra Latin Conference Center.

PS6 Jag har skickat ett mail till Anna Hansson med förfrågan om hon har något att tillägga efter det att vår kontakt bröts genom inhopp av Lotta.

PS7 På min frågar till Lotta om SVT blivit kontaktat av KTH med anledning av min annoserade medverkan i Gomorron Sverige, svarar Lotta: Nej, inte alls. Och om det skulle ske så bryr vi oss inte om sådant. Vi bokar de gäster vi finner intressanta. Men varför skriver Lotta att hon inte bryr sig om "sådant" när jag bara frågat om KTH kontaktat SVT (utan att ange eller ens antyda något "sådant"). Kanske KTH bara ville säga att man gärna vill sitta i soffan tillsammans med mig? Så vad menar Lotta med detta "sådant" och vad menas med "det" i "om "det" skulle ske"? Hur kan Lotta veta att kontakt med SVT från KTH "inte alls" har förekommit? Har Lotta full kontroll över alla kontakter? Och varför skulle KTH bara försöka stoppa Sverker, när det ju är jag som är stora bocken? Prefekt Sandra Di Rocco svarar inte på min enkla fråga. Anna Hansson är tyst. Mystiken tätnar.

PS8 Jag har bett Lotta Skoglund att läsa denna bloggpost och se om det är något jag har missuppfattat. Ingen reaktion från Lotta: Det verkar som jag rätt uppfattat situationen.

PS9 I programtablån för Gomorron Sverige den 15/4 finns nu (14/4) ett inslag om sista dag för ansökan till högskolan på 6 minuter. Lottas angav som skäl att ställa in min och Mathleaks medverkan att rapporteringen med anledning av denna sista dag skulle bli så omfattande att vi inte fick plats alls, tyvärr. Men detta går ju inte ihop: 6 minuter av 3 timmar är ju en försvinnande liten del och kan inte vara det sanna skälet till att Lotta "ställde in" vårt inslag.

PS10 Jag har 15/4 skickat följande brev till Ewa Lundin, projektledare Gomorron Sverige:

Hej Ewa
Har KTH kontaktat Dig angående min planerade medverkan i Gomorron Sverige den 15/4 om IT-samhällets matematikundervisning? En medverkan som dock ställdes in med kort varsel med förklaringen att rapporteringen om sista dagen för ansökan till högskolan skulle bli så omfattande att mitt inslag inte skulle få plats, en rapportering som visade sig vara bara 6 minuter lång (i realiteten bara 3 min eftersom luften gick ur det högintressanta inslaget efter denna tid).


Vänligen, Claes Johnson, prof em tillämpade matematik KTH





2 kommentarer:

  1. Hej Claes! Jag blir lite nyfiken av detta - med KTH och deras inställning till kritisk diskussion. Jag skall ju vara med och prata på den där konferensen i Stockholm som jag berättat om. Och för några veckor sedan hörde en av organisatörerna av sig efter att ha blivit kontakt av "en matematikprofessor på KTH". Andemeningen var, som jag förstod det, att jag möjligen inte skull vara lämplig att ha med på konferensen; att jag skulle vara emot matematik, eller hur hon nu uttryckte det. Synnerligen fascinerande orsakssammanhang här: Svenskt näringsliv ordnar en konferens om matematikutbildning. Universitetet hör av sig och försöker tysta kritiska röster... eller? Jag kan inte säga att jag förstår precis vad som hände, men undrande blev jag; fick förklara så gott jag kunde, att nej, "emot" matematik, det är jag inte...

    SvaraRadera
  2. Det var trevligt att höra att jag det inte är bara är jag som är utsatt för censur av KTH. Men en dag får "matematikprofessorerna på KTH" komma ut ur garderoben och redogöra varför dom ägnar sin tid och möda åt censur, istället för att sköta det jobb de är tillsatta att sköta, nämligen att se till att matematikundervisningen funkar.

    SvaraRadera